Å føle seg hjemme i eget hjem.
Alle må ha rett til å velge sitt eget hjem - også mennesker med utviklingshemming.
Alle må ha rett til å velge sitt eget hjem - også mennesker med utviklingshemming.
Fellesorganisasjonens skolekonferanse 2019 samlet for 10. år på rad barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere til faglig påfyll og fellesskap. Vi fyller flere roller i skole, barnehage og PPT. I dag snakker de fleste om oss som «miljøterapeuter i skolen».
Tenk deg en mann i slutten av tretti årene, med leder stilling, god inntekt, fint hus, solid økonomi, god utdanning, veltrent og med to barn. Ville du tenkt at han var syk, led av et syndrom? Ville du kalt han en gutt? Neppe, men en kvinne i samme situasjon kan få høre bekymringer og advarsler. Hun kan bli en pike som er i fare for å ha Flink Pike Syndromet, FPS som en hjelpsom psykologblogg har valgt å forkorte det til.
I en skole preget av mangfold og toleranse lærer barna at alle mennesker er like verdifulle. I et skolemiljø hvor alle elevene opplever anerkjennelse og mestring, lærer barna at alle mennesker har sin plass i samfunnet. I et inkluderende skolemiljø får barna kunnskap og ferdigheter som ruster dem til å skape en god fremtid for seg selv og samfunnet vårt. I dagens skole er det noen som ikke har plass. Det er alvorlig for barna som går på skolen, og barna som holdes utenfor. Den norske grunnskolen er ikke tilrettelagt for barn med utviklingshemming. Stadig flere barn med utviklingshemning får undervisning alene eller i spesialklasser. Det skjer uten at vi kan dokumenter at slik undervisning er det beste for barna.
«Jeg har hatt kontakt med barnevernet i fire år. Jeg var fornøyd med hun første saksbehandleren, hun var grei, og jeg fortalte hvordan jeg hadde det. Jeg tror hun ville hjelpe oss, men så kom det en ny og jeg måtte fortelle alt om igjen, det var litt slitsomt. Jeg trodde jeg skulle treffe hun nye på neste møte, men da kom det en mann jeg ikke kjente. Hele tida får jeg nye saksbehandlere, nå har jeg mista tellinga, og jeg gidder snart ikke å fortelle mer.» Slik kan det oppleves å være ungdom i kontakt med barnevernet.
2. oktober markeres den internasjonale sosialpedagogdagen. Sosialpedagoger i Norge er barnevernspedagoger og vernepleiere, og FO er deres fag- og profesjonsforbund. Vi vet at våre profesjoner har den kompetansen som trengs i møte med mennesker med ulike utfordringer i et komplekst samfunn. Vi er stolte av hver eneste en av dere.
Gratulerer! Du har neste fire åra en viktig jobb å gjøre. Vi tror at du ønsker å gjøre Norge til et bedre land å bo i for oss alle.
Det er på tide med en kvalitetsreform som gir et bedre barnevern for barn, unge og deres foreldre.
«Takket være barnevernet har jeg hele livet og verden foran meg» Sitatet er hentet fra Redd barns rapport «Jeg ble møtt som et menneske og ikke som en sak» Der forteller ungdom om et barnevern som hjalp dem da de hadde det som verst. Rapporten forteller oss hvor viktig det er at vi har et velfungerende barnevern.
Regjerningens forslag til statsbudsjett er et budsjett som gjør de rike rikere og de fattige fattigere.