Sosialfaglig kompetanse på vei inn i skolen
Hvordan kan ansatte med sosialfaglig kompetanse bidra til å styrke det psykososiale læringsmiljøet i skolen? Det var tema for et av FOs arrangementer under Arendalsuka.
Utdanningsforbundet, Skolenes Landsforbund (SL), og Skolelederforbundet stilte dette spørsmålet. Elise Waagen (Ap) og Marit K. Strand (Sp) og forbundsleder i FO, Marianne Solberg, deltok er i en panelsamtale ledet av Marit Isaksen i FOs forbundsledelse.
Hvordan kan ansatte med sosialfaglig kompetanse bidra til å styrke det psykososiale læringsmiljøet i skolen? Universitetslektor Marit Sandmo Grip fra RKBU Midt-Norge, presenterte forskningsprosjektet "Sosialveiledning i skolen (SoVei)". Prosjektet skal kartlegge hvordan sosialfaglig kompetanse i skolen fungerer i dag, og foreslå hvordan denne best kan integreres sammen med kompetansen som allerede finnes i skolen. Prosjektet skal også utarbeide en kunnskapsportal for sosialfaglig ansatte i skolen.
Prosjektet har konkludert med hva som skal til for at laget rundt eleven fungerer. Tydelig ledelse, regelmessige møter, enighet om målsettingen, kultur for samarbeid, lederstøtte og helskoletilnærming er viktige faktorer. Den enkeltes grunnsyn og holdninger til kompetanse og samarbeid er avgjørende for å lykkes. Dette tar tid å endre. Rektor har en nøkkelrolle for å lykkes med då integrere sosialfaglig kompetanse i skolen.
Forbundsleder Marianne Solberg understreket hvor viktig det er at barn blir møtt med tverrfaglig kompetanse i skolehverdagen. Hun etterlyste en større kultur for tverrfaglighet.
Christian Evenshaug, sentralstyremedlem i Utdannigsforbundet, åpnet med å si at de er positive til å få inn flere yrkesgrupper i skolen. Noe både nestleder Mona Sørbyskogen i Skolelederforbundet og forbundssekretær i SL, Lene Bakkedal, ga sin fulle tilslutning til. Det var enighet om at alle snakker om laget rundt eleven, men ingen definerer hvem dette skal bestå av. Dermed kan uttrykket lett bli en floskel uten innhold.
FOs forbundsleder Marianne Solberg etterlyste mer konkret innhold fra politikerne om å løfte tverrfaglighet og tydeliggjøre de politiske ambisjonene. Ikke minst må politikerne være mer konkrete på hva og hvem de definerer som laget rundt eleven. Den felles appellen fra forbundene til politikerne var at de må sørge for at det er nok tid for alle i skolen og riktig kompetanse. De må ha tillit til profesjonsfellesskapet, og rydde vekk unødvendige oppgaver.